נדיר: ריאיון עם טורקי היוצא בגלוי כנגד ארדואן

שלמה ריזל 1 Comment on נדיר: ריאיון עם טורקי היוצא בגלוי כנגד ארדואן

יומן החוץ: ריאיון נדיר עם יהודי טורקי המתנגד לשלטון ארדואן • הפגנות מתעצמות באיראן • המהלכים של טראמפ • וגם: רגע יהודי מרגש בגרמניה

מפגינים בטורקיה • אילוסטרציה צילום: וויסם השלמון, פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הקולות "מוות לדיקטטור" המגיעות מטהרן, בירת איראן, מצביעות על מה שנראה כעוד צעד, בדרך למרי אזרחי במשטר האיראני. 100 אלף איראנים השתתפו בהלוויתו של איש תרבות איראני בשם נאסר מאלק מוטיעי שהוחרם והוקע על ידי משטר האייתולות, ונראה שהאומץ של התושבים באיראן הולך ועולה עוד ועוד מדרגות. הקריאות האלו, בפומבי, בלב טהרן ומפיהם של אנשים רבים כל כך מראה שמחסום הפחד נשבר והאיום על סנקציות חדשות המרחפות מעל המדינה, גורם לאנשים לפעול.

מנהיגי המחאה, רובם צעירים, מכנים את משמרות המהפכה טרוריסטים, וקוראים לעולם להכניס אותם לרשימת ארגוני הטרור. עיקר הביקורת של המוחים על המשטר היא בשל "בזבוז כספי המדינה על פעילות במדינות זרות", וכן בשל "זריעת טרור ומלחמה במזרח התיכון". בירושלים ובוושינגטון עוקבים אחר התהפוכות האלו, אבל בעיקר חוככים ידיים בהנאה.

שלשה ימים המתינו נציגים של הממשל האמריקני לנציגיו של הרודן הצפון קוריאני קים ז'ונג און – בסיאול בירת דרום קוריאה כדי להכין את מפגש הפסגה ההיסטורי בין ארה"ב לצפון קוריאה, אך לשווא. הזלזול באמריקנים לצד התבטאויות מתגרות של סגנית שר החוץ של המדינה המבודדת גרמו לטראמפ לשגר מכתב למקבילו הצפון קוריאני ולהודיע על ביטול הפסגה. מאוחר יותר הוא גם כינס מסיבת עיתונאים קצרה ודיווח על ביטולה.

"אני רוצה להתחיל ולומר שבהתבסס על ההצהרות האחרונות של קוריאה הצפונית החלטתי לבטל את הפסגה", אמר טראמפ. "הרבה דברים יכולים לקרות ואני מאמין שזאת נסיגה ענקית לאחור לקוריאה ולעולם. אני מקווה שדברים חיוביים יקרו, אך אם לא – אנחנו יותר מוכנים מתמיד" אמר ורמז לאופציה הצבאית שעל השולחן.

האיום עזר, ונכון להיום הפגישה הספיקה לחזור לשולחן הדיונים ותתקיים בסינגפור ב-12 ביוני הקרוב. בהתחשב בטבעו ההפכפך של הרודן הצפון קוריאני שום דבר עוד לא סופי, והסיכוי שנראה עד אז שינויים בתכנית, גבוהים בהחלט.

כחודש לפני הבחירות המכריעות בטורקיה, דווקא הכלכלה הטורקית שארדואן כל כך מתגאה בה יכולה להפיל אותו ולגרום לו להפסיד את הבחירות, לראשונה ב-15 השנים האחרונות. העובדה שהלירה הטורקית איבדה 20 אחוזים מערכה בחודש האחרון בלבד גורמת לאיום על ההישגים הארדואן בשנים האחרונות. למרות זאת, בראיון נדיר ליומן שלנו מספר אב-נעים משה, יהודי המתגורר בטורקיה מספר בקצרה על המצב ואומר כי ממשלו של ארדואן עושה הכל כדי להצניע את הנושא הכלכלי.

קשה עד בלתי אפשרי למצוא יהודי טורקי שיסכים לדבר בשמו ואף לצאת בפומבי כנגד ארדואן, אבל משה לא חושש לעשות זאת ואף לא מפחד לומר מה יקרה אם ארדואן יפסיד בבחירות.

בשנים האחרונות דווח כמה וכמה פעמים על רבנים צעירים שהוסמכו בגרמניה לרבנות, אבל הסיפור שאנו מביאים הפעם לפנים מיוחד במינו. תלמידי כולל האברכים של הקהילה היהודית בהמבורג, הוסמכו בשבוע שעבר לרבנות על ידי רבה של המבורג שהוסמך אף הוא לרבנות בגרמניה לפני 25 שנים. זו הפעם הראשונה מאז השואה שבה מוסמך דור שני של רבנים. הנה תיאור של רבה הראשי של המבורג, הרב שלמה ביסטריצקי על המאורע ההיסטורי.

האזינו:

(יומן החוץ בהגשת שלמה ריזל, משודר מדי שבוע ביום שלישי בשעה 20:45)



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    שיתנו לאזרחי איראן נשק מתקדם ומהר שיצליחו להפיל אותם